Slidgigt:

Slidgigt ses ofte i nakkens nederste dele. Faktisk bliver det betegnet som normal og der tales om "aldersvarende slidforandringer". Vi forventer altså med andre ord at se slidgigt ved alle patienter, når de når en vis alder.

Problemer ved slidgigt:

Slidforandringerne vil typisk give stivhed, fordi diskus bliver mindre elastisk og tyndere, samtidigt med at facetleddets brusk bliver mindre glat. Muskelspændinger og smerter vil ofte forekomme og det er ikke unormalt at se hold i nakken ved patienter med slidgigt.

Derimod er det muligt og oveni købet en rigtig god idé, at få nakken undersøgt og eventuelt behandlet, hvis du har mistanke om slidgigt i nakken.

Hvis et led mister bevægeligheden, så vil de omkringliggende muskler også forkortes. Både den manglende bevægelse i leddet samt den manglende længde variation i musklerne, bevirker at hjernen får færre signaler fra de receptorer (følere) der er i både led og muskler.

Det har konsekvenser for hjernens evne til at koordinere muskelsammentrækninger, der skal beskytte/stabilisere leddet og der er dermed øget risiko for mere slitage.

Giver slidgigt altid smerte? Svaret er et rungende nej. Det afhænger af 1: Slidgigts grad 2: Om de lokale muskler er blevet for stramme og derved er området blevet endnu mere stiv. 3: Hvor følsom patientens nervesystem er til smerte.

Både i 2 og 3 kan man reducere smerteniveauet ved kiropraktisk behandling.

LINK to

Tryk på nerverødder:

I nakken er pladsforholdene beskedne, og derfor kan der, når slidforandringerne tiltager, blive mindre plads til nerverødderne, hvilket kan medføre irritation eller tryk på en nerverod.

Nerverødderne fra de nederste niveauer af nakken fører ud til armene, og derfor vil irritation og tryk på disse nerverødder give smerter eller føleforstyrrelser (summen, snurren eller prikken) ud i armen.