Bækkensmerter hos gravide

Når du er gravid, og din mave vokser, ændrer din krops tyngdepunkt sig, så belastningen på rygsøljen og korsbenet øges.

Under den sidste del af graviditeten forårsager de hormonelle forandringer desuden en løshed i leddene og i bækkenets ledbånd. Typisk er der ikke tale om en decideret bækkenløsning, så skal løsheden være meget kraftig, og smerterne forekomme både bagtil, over lænden og foran ved skambenet.

Lænde- og bækkensmerter under graviditet skyldes snarere en fastlåsning af bækkenleddene, hvilket opleves om jag af smerte i enten den ene eller i begge sider af lænden - med eventuelle udstrålinger til ballerne, lyske eller lårene.

Oplever du symptomer på bækkenløsning?

Når bækkenleddene bliver løse, bliver de ustabile - og derved er der væsentligt større risiko for, at de oveni købet låser sig (typisk ensidig).

Da det ofte er låsningen, der giver de værste smerter, vil en let justering kunne give en markant smertelindring. Dette er et af de mange sjældne tilfælde, hvor man justerer et hypermobilled.

Tegn på smerte

• Smerter er ofte værre, når du sidder ned eller rejser dig op
  • Symptomerne kan opleves som en megen tung (ofte ensidig) tandpineagtig-ømhed

• Afspænding af led og muskler omkring bækkenet