Børn (1-6 år)

Tegn på smerte

Der kan være tale om mange former for smerte. Det kan enten være smerte i ryg eller nakke, eller helt andre kropsdele.

Det kan eksempelvis være et tegn på smerte, hvis barnet:

• ikke vil støtte på det ene ben
  • går skævt på den ene fod
  • holder op med at bruge den ene arm
  • ikke vil trille på gulvet
  • har svært ved at holde balancen på en cykel
  • undgår noget, som barnet normalt er glad for

Fald eller andre uheld

Børn i denne aldersgruppe falder tit, og ofte er det et sundhedstegn, fordi det viser, at de ikke er bange for at udfordre deres krop. Desværre går det nogle gange galt, og barnet vil klage over smerter.

Hvordan kan du som forældre vide, at der er noget galt?

I visse situationer er man ikke i tvivl. Her kan man have mistanke om et brud eller en kraftig forstuvning, hvor hævelsen opstår, eller smerterne bare er for voldsomme.

Som oftest er man som forældre i tvivl, om der skal handles på barnets smerter.

Et godt råd er, at hvis barnet klager dagen efter, så skal det undersøges. Ligeledes hvis barnet får smerter uden grund et kort stykke tid efter et fald eller andre uheld, så er det ofte en eller anden kompensation, kroppen iværksætter.

Behandling af smerter

• Observation af barnets bevægelsesmønstre
  • Undersøgelse af barnets led og muskler for at vurdere om der er tale om en form for forstuvning, eller om barnet på anden vis har irriteret et led, en muskel og/eller et ledbånd i enten bækkenet, ryggen, armen eller benet

Et barn i aldersgruppen 1-6 år, der har smerter, er ofte meget utryg, når det skal til behandling. Selve behandlingen af børn, der har faldet eller været ude for andre uheld eller skader, er meget blid og rolig - og sjældent smertefuld. Dette opdager barnet også hurtigt selv.

Motoriske problemer

Der findes en gruppe af børn, der generelt har en dårlig motorik. Dette ses ved, at de ofte:

• støder ind i ting eller vælter ting (går ind i dørkarme eller taber glas og tallerkener)
  • snubler og løber mere klodset - og derfor ikke bryder sig om at udfordre sig selv i forbindelse med aktiv leg (klatring, løb, cykling, balancelege osv.)

Forældre og børnehavepersonale vil mange gange blive frustreret over barnet, og barnet vil blive frustreret over ”ikke at kunne”. Disse børn viser sig ofte til at have vænnet sig til den uhensigtsmæssige holdning, hvorved deres balance konstant forvirres.

Behandling af motoriske problemer

Årsager til motoriske problemer kan være mange, og de kan især påvirke et barns udvikling.

• Behandling af et fald eller et barns kompensation for et fald
  • Undersøgelse af barnets øjne. De fleste motoriske problemer opstår ved øjnene, idet kroppens balance og hovedets position tildels styres af øjnene - og øjnene er derfor med til at holde barnets krop ligevægtig

Behandling af motoriske problemer vil ofte være længere forløb, hvor der i starten er regelmæssig kontrol. De fleste børn reagerer rigtig positivt på at blive behandlet for deres motoriske problemer, da de nu på lige vilkår kan være med i de andre børns lege, idet de kan løbe rundt at lege, hoppe på ét ben, stå med lukkede øjne på ét ben osv.