Symptomer på kontornakke

Kontornakke/Spændinger:

De fleste der arbejder på kontor kender til spændinger i nakken.

Årsagen er ofte en kombination af forskellige faktorer, blandt andet:

1:forkert bordhøjde, 2: forkert indstillet stol, 3:forkert mus/tastatur/skærm   4: for få pauser 5: Ingen pause gymnastik 6: dårlig muskulaturer og absolut ikke mindst 7: problemer i forvejen.

Det ender ofte med en ond spiral, hvor et lille problem, grundet de ovennævnte forhold, bliver til et kronisk problem, ofte med hovedpine og svimmelhed til følge.

Den samme situation opstår også for fabriksarbejdere, håndværkere og andre med manuelt arbejde, hvis de arbejder i statiske eller ensformige stillinger.

MEN SÅDAN BEHØVER DET IKKE AT VÆRE.  Ofte med nogle få behandlinger, samt en gennemgang af arbejdsstillinger, kan man opnå en markant lindring.

Symptomer:

Symptomerne er mange, og som oftest kommer de snigende over en lang periode. Typiske symptomer er ømhed og træthed i nakke/skulder og brystryg, hovedpine, svimmelhed, stikken/prikken eller smerter i armene. Til tider er der også problemer med vejrtrækningen.

Kronisk Nakkesmerte

Der er mange mennesker der lider af smerte i nakken, som de har haft igennem længere tid. Årsagen er ofte forskellig fra person til person og de kan være en kombination af de følgende tilstande.

1: Slidgigt i nakken (Link til slidgigt)

2: Kroniske spændinger. Her kan der være tale om

A: Generelle spændinger i musklerne, grundet overbelastning

B: Myoser

C:  Facetledaflåsninger

D: Ensidig spændinger i musklerne.

Her oplever jeg ofte, at hvis ensidige spændinger ikke vil aftage, at der kan være tale om kompensation for et balance problem.

Én af mine standard tests er, at bede patienten om at stå med samlede ben (på en balance pude) og derefter at lukke sine øjne.

Alle har `lidt´ svært ved at stå stille og nogle endda falder, men nogle vil konsekvent hælde til den ene side, før de retter sig  selv op igen.

Andre vil gynge i en skrå retning. Hvis ens vestibulær (balance) signaler er forskelligt fra side til side, så vil ens muskler spænder for at rette op på fejlen.

F.eks. nedsat vestibulær information fra venstre side, vil få kroppen til at hælde til venstre og så vil musklerne på højre side spænder, for at forhindre at kroppen hælder/falder.

E: Kronisk ophobning af smerte signaler. Enhver overbelastning aktiverer smerte føler og de sender deres nerveimpulser til hjernen.

Disse smerteimpulser kan opnå så høj intensitet, at de nærmest går i selvsving og til sidst behøver ikke den oprindelige skade for at opretholde deres niveau. Så det ender med, nul eller megen lidt vævs irritation men at man alligevel har smerte.

Behandling af kronisk nakkesmerte.

Ligesom alt andet, er behandling målrettet årsagen og som sagt ovenover, er der ofte tale om lidt af hvert fra A til E.  I stort set alle tilfælde, er det muligt, at påvirke og derved reducere smerteniveauet.

FIBROMYALGIA

SCOLIOSE.