Kiropraktisk behandling af skævryg

Forskellige årsager til skæv ryg

Der kan være mange forskellige årsager til skævryg eller scoliose.

Et hold i lænden kan ofte bevirke at den ene ryghvirvl kommer til at sidde skævt i forhold til dens nabo og det giver en efterfølgende skævhed. Fælles med alle former for skævhed eller scoliose er, at øjnene altid vil forsøge at holde sig vandrette, så skævhed et sted, altid vil følges med en kompensation et andet sted.

Et diskusprolaps er ofte så smertefuld at kroppen hælder væk fra prolaps siden.

Hvis det ene ben er kortere end det andet, vil en scoliose udvikle sig.

Torticolis er navnet på en tilstand hvor de forreste muskler i nakken på den ene side bliver for korte og det giver en skæv hældning af hovedet. Herunder udvikles en kompenserende skævhed. Dette kan ske hos børn grundet hold i nakken eller voksne grundet dystoni.

Dystoni er betegnelsen for ufrivillige spændinger (spasmer) i vore muskler, som kan resultere i abnorme bevægelser og stillinger af kropsdele eller lemmer.

Idiopatisk scoliose betyder scoliose af ukendte årsager og ofte udvikler sig i teenage piger. Selvom årsagen officielt er ukendt, viser min erfaring, at udvikling kan bremses, hvis man iværksætter et behandlingsforløb så tidligt som muligt. Der vil ofte være tale om, at den ene sides muskler er ved at udvikle sig bedre end den anden sides og her kan en ubalance i ørets balance mekanisme (vestibulær)  ligge til grund.

Ubehandlet vil knoglerne og ledbåndene få lov til at vokse under skæv belastning. Hvis det sker, bliver tilstanden permanent med mange følge bivirkninger blandt andet vejrtrækningsgener.