Børn og unge (7-18 år)

Skolebørn

Børn i denne aldersgruppe begynder allerede her at udvikle de samme symptomer som voksne - og nakkesmerter og hovedpine er især meget udpræget.

Børn betragter derfor typisk disse symptomer som normale, og fortæller sjældent deres forældre om det.

Årsager til gener

• Vrid i kroppen og mere stillesiddende børn, da de er kommet i skole. Ofte er skolebordene og -stolene ikke særlig gode, og mange børn sidder måske skråt foran tavlen, hvilket kan medføre til uheldige vrid af kroppen.
  • Anstrengelse af barnets krop, da de især i de første skoleår anstrenger sine kroppe meget for at kunne skrive bogstaver og lære at læse.
  • Anstrengelse af barnets øjne - skiftende fokus fra bog til tavle og dét at sidde foran en computer.
  • Tungere løft, da skoletasken er tung at bære for en lille krop.
  • Manglende væske og mad. Barnet er fokuseret på skolen og vennerne, og kan derfor let glemme at få spist og drukket nok i løbet af en dag.

Barnet kan i denne aldersgruppe også opleve gener fra tidligere fald eller uheld, der kan være forudsaget gennem en sport eller ved eksempelvis de populære havetrampoliner, hvor barnet kan have landet på en uheldig side.

Der er altså mange faktorer, der kan have årsager til gener, hvilket man som forældre skal være opmærksom på.

Behandling af skolebørn

• Balance- og styrkeøvelser

Behandlingen af børn er blid, og er ikke forbundet med ubehag.

Teenagere

I teenageperioden begynder mange unge at få rygsmerter, hovedpine og mange andre af de problemer, som voksne til daglig døjer med.

Nyere forskning viser, at der desværre er mange børn og unge, som tager deres rygproblemer med sig ind i voksenlivet, fordi der ikke bliver taget hånd om dem i tide.

Heldigvis oplever jeg mange motiverede og fornuftige teenagere, som hurtigt mærker effekten af at blive behandlet, og som er gode til selv at lave de nødvendige ændringer i deres liv, så de kan få det bedre.

Eksempelvis er der især mange teenagere, der har bemærket, at de kommer sig hurtigere efter en sportsskade, hvis de får behandling, end dem fra deres hold, klub eller skolekammerater, som ikke modtager behandling.

Behandling af teenagere

• Behandlingen af teenagere er meget lig behandlingen af voksne - dog mere tilpasset til den mindre og mere smidige krop

Som en del af behandlingen drøftes desuden ergonomi, kost, fritidsarbejde og træning - alt afhængigt af hvad der er relevant for den enkelte unge, da de ofte selv er motiveret til at hjælpe sig selv videre i processen.