Brystryg og brystkassen

Hvis du overbelaster en brystryghvirl eller et ribben, vil det altid have konsekvenser for, hvor meget luft du kan indtage, uanset om du har smerte i hvirvlen/ribben, eller om smerterne har nået at foretage sig.

Din brystkasses funktion er derfor både påvirket af nakken og lænden, og smerter i brystryg og brystkassen kræver en grundig undersøgelse af hele ryggen for at kunne vurdere brystkassens tilstand.

Akut smerte i brystkassen

Oplever du et pludseligt åndenød, skyldes det oftest et akut tilfælde af brystkassesmerte - og det kan virke skræmmende.

Akut smerte i brystkassen kan også opstå efter et slag, der ofte vil ligne et bøjet eller brækket ribben, eller ved et ubekvemt løft med armene udstrakt.

Smerte i brystkassen kan også ligne hjerteproblemer, og undersøgelser viser, at op mod 20 % af alle indlæggelser på hjerteafdelinger kan skyldes problemer, der enten stammer fra brystryggen eller ribbene.

Kronisk smerte i brystkassen

Har du oplevet et akut tilfælde af smerte i brystkassen uden at have fået det behandlet? Så vil du nok have mærket et stramt segment - enten mellem to ryghvivler eller mellem to ribben, hvor din brystkasses kapacitet vil være påvirket, uanset om du er opmærksom på det eller ej.

Holdningsændringer vil altid påvirke brystkassens kapacitet negativt, uanset om du er rundrygget eller skævrygget (scoliose).

Vi tilbyder følgende behandling imod brystsmerter

• Kiropraktisk justering
  • Vejrtrækningsøvelser