Kiropraktisk behandling af Diskusprolaps

En diskusprolaps er gener i ryghvivlernes nerver. Generne opstår ved, at den bløde kerne i bruskskiven mellem to ryghvirvler bliver presset ud, og på den måde irriterer nerven.

Skader i bruskskiverne opstår, når din krops belastning overskrider den styrke, der er i diskus. Tunge løft i kombination med vrid er særlig hårde for bruskskiverne.

Symptomerne på diskusprolaps kan være meget forskelligartede:

• Rygsmerter til at starte med, efterfulgt af kraftige smerter på langs i det ben, som den irriterede nerve forsyner (et typisk symptom)
  • Smerter/jag i benet i den pågældende side, der forværres ved nys, hoste eller pres
  • Svaghed i muskler pga. en svækkelse af nerveforsyningen
  • Dybe, brændende og jagende smerter og/eller føleforstyrrelser i huden - eksempelvis nedsat følesans eller sovende fornemmelser

Risiko for diskusprolaps afhænger blandt andet af vævstyrken og er derfor til en vis grad arvelig. Oplever du ovennævnte symptomer, er det vigtigt at få foretaget en kiropraktisk undersøgelse for at be- eller afkræfte mistanke om disprolap.

• Kiropraktisk justering og træning
  • Aflastning af ryggen
  • Smertelindring

Jeg vil gennem hele behandlingsforløbet følge dig nøje, samt henvise dig til en neurokirugisk afdeling eller en røngtenafdeling i forhold til en MR-scanning, hvis det skulle være nødvendigt.