Irritation i sakro-iliaka-leddet

Lige under den nederste lændehvirvel er bækkeleddene. De sidder mellem korsbenet og hoftebenene. På den yderste side af hoftebenene sidder hofteleddet.

Der kan i disse led opstå nedsat bevægelighed eller låsning, hvilket fører til ømhed og stramninger i muskulaturen omkring balden samt den nederste del af lænden.

Mange er bekymret for diagnosen Diskus Prolaps, når de oplever smerte/irritation i benet. Men heldigvis er der sjældent tale om en prolaps. Irritation af sakro-iliaka-leddet og/eller den nederste del af lænderyggen forekommer langt hyppigere, hvilket kan henføres til lyske eller lår.

Nogle af de hyppigste årsager til smerte

• Uhensigtsmæssig siddestilling med benene trukket op i en ”havfruestilling” med krydsede knæ
  • Vrid, idet du står ud af bilen
  • Skæve løft, eksempelvis hvis du bærer en tung pose i den ene arm
  • Generelt tungt løft
  • Forskel i benlængde
  • Fod, knæ eller hoftegener
  • Generelt dårlige vaner, så som at stå og hvilke på det ene ben

Symptomer

• Smerter lokaliseret i balden - ofte med udstråling op til lænden og ned i låret i samme side eller måske i lysken, som opstår, når du drejer kroppen eller rejser dig. Du vil ofte opleve lindring, når du går.

• Ro og aflastning - umiddelbart efter skaden er opstået. Der kan være tale om "et slag"
  • Fortsætter smerterne, og varer de ved i mere end en lille uge, er behandling nødvendig