Kiropraktisk behandling af svimmelhed

Almindelige årsager

Svimmelhed – øresten/ørekrystaller/BPPV (Benign Paroxysmal Positional Vertigo):

I balanceorganet i det indre øre findes der to forskellige typer måleapparater  1: Tre semi cirkulær kanaler med væske i. Disse kanaler peger i hver deres retning og alle rotations bevægelser (drejning) sætter gang i væsken i den pågældende retning. 2: Linear måler (Otolith) -der reagerer på følgende bevægelser A: Ligefrem B:Fra side til side C: Op og ned

Der dannes konstant krystaller/sten i de lineare måleapparater men der er ingen i de semi cirkulær kanaler.  Problemet kommer når nogle af krytallerne/stenene  fejlagtigt havner i en af de semi cirkulær kanaler.

Når en person med øresten bevæger hovedet i bestemte retninger, vil ørestenene hæmmer væskens bevægelser i den pågældende semi cirkulær kanal.  Dette giver typisk en meget kraftig svimmelhed, hvor man har en fornemmelse af, at det hele kører rundt. Normalt aftager symptomerne inden for et par minutter, hvis man holder hovedet i ro.

Svimmelheden opstår oftest, når man bevæger hovedet bagover (kigge op), eller når man vender sig i sengen.

Sygehistorie er ofte megen entydigt og undersøgelsen (blandt andet. ved optagelse af øjnenes bevægelse i mørket med infrarødt kamera-LINK to Real Eyes) bekræfter diagnosen .

BEHANDLING:  Når der er tale om øresten/BPPV er den rette behandling Epleys manøvre. Den  er næsten altid meget effektiv, allerede ved første behandling. Der kan dog være behov for at gentage behandlingen flere gange.

Det er ofte en rigtig god idé, at når man lægger sig til at sove, de to næste døgn, at man ikke ligge helt fladt og jeg ofte tilråder mine patienter at sove i en lænestol. Derefter  følger man behandling op ved en øvelse, kendt som Brandt Daroff.

Hvis man har lidt af BPPV i længere tid, så vil både lillehjernen og storhjernen, have vænnet sig til de fejlagtige nerveimpulser og derfor er det i sådanne tilfælde ,meget vigtigt, at man gennemgår et specifikt øvelsesprogram (VRT, engelsk for Vestibular Rehabilitation Therapy).

Cervicogen svimmelhed:

Denne form for svimmelhed er ofte mildere end ved øresten og giver normalt ikke fornemmelsen af, at verden kører rundt, men er til gengæld mere konstant, hvor en gyngende fornemmelse (søsyge) ofte opleves.

Svimmelheden skyldes samarbejdsproblemer mellem nakkens muskler og balancenervens (vestibulær) signaler. De signaler fra både nakkens muskler og det vestibulær system ender i lillehjernen og hvis der opstår vanskeligheder i deres samarbejde, vil hjernen få modstridende information om hovedets position, hvilket medvirker til patientens svimmelhed.

Nogen kan opleve det som synsforstyrrelser, hvor det enten er svært at indstille synet eller er det svært at fastholde blikket

I mange tilfælde kan kiropraktisk behandling, evt. i kombination med specifikke øvelser (Vestibulær Rehabilitation Therapy) have god effekt ved denne type svimmelhed.

Cerebral Anoxi. (For lidt ilt til hjernen):

Mange mennesker føler sig svimmel når de rejser sig ”for hurtigt” fra en stol eller fra sengen. De antager det for normalt, men det er det ikke. Der kan være tale om problemer med hjerte, lunge eller blodets ilt niveau.

Der kan også være tale om en funktionel fejl, hvor hjernens respons til stimulation af det vestibulære system (at løfte hovedet op) ikke er korrekt. Her kan en kiropraktor, specielt trænet i vestibulær funktion, vurdere hvad der skal til, for at få en mere korrekt respons.

Nogle patienter behøver ikke engang at rejse sig op fra sengen eller stolen. De har udviklet en tilstand, hvor der konstant er en fejlagtige respons, til de små positions ændring, vi hele tiden laver  med vores hovedet. De vil have en konstant uklar fornemmelse i hovedet

Svimmelhed pga. virus på balancenerven:

Mange patienter får stillet diagnosen ”virus på balancenerven”. Der er tvivl om hvorvidt fænomenet overhoved findes, da de kun er to sygdomme, Vestibulær Neuronitis og Labrythinitis, som mistænkes at være forårsaget af en virus infektion. Men desværre bruges diagnosen ofte, når der ikke kan findes en anden forklaring på svimmelheden.

Har du fået denne diagnose, kan det være en god idé at blive undersøgt hos en kiropraktisk neurolog, da der ofte faktisk kan være tale om cervikogen svimmelhed (se ovenfor) eller en af de andre typer der ikke er beskrevet ovenover.

Kvalme:

Kvalme er ofte en følge når svimmelhed forekommer, uanset årsagen til svimmelhed. Den kan også være det eneste symptom man har, når svimmelheden ophører. Den forekommer fordi nerveimpulser fra de vestibulære nerver i ørene sender impulser til cerebellum (lillehjernen) og der videreføres de til den del af hjernestammen, hvor både brak refleksen og de nervecentrer der sænker blodtrykket ligger.

Her igen, kan fejlagtige samarbejde i vestibulær integration, overstimulere brækrefleksen, så kvalme opstår.

Book en konsultation hos kiropraktoren, hvis du gerne vil behandles for din svimmelhed.